The Truth About Rumah Bujang!

"Mau register sudah?"
"Kau okay jugak ka nak?"
"Ko okay bang? Ndak jugak keluar-keluar ka air matamu?"
Kata-kata ibu dan adiknya itu membuatkannya merasa sebak dan hanya mampu berdiam buat seketika~
Dengan air mata yang di tahan dari jatuh mengalir membasahi bumi, dengan rasa keliru yang teramat, handphone dimatikan dan bermulalah pengembaraan si perantau di dunia yang sangat asing di mana manusia hanya memikirkan hal diri masing-masing dan hanya menjaga kepentingan mereka~
Dengan budaya kampungnya yang suka membantu orang lain dan menganggap semua manusia adalah sama seperti orang-orang di kampungnya, dia memulakan hidup baru dalam dunia yang penuh provokasi ini~

"Betulkah pilihanku ini?"
"Inikah takdirku?"
"Mampukah aku melalui semua ini?"
"Mampukah aku mencari sahabat sejati seperti teman-temanku di kampung dahulu?"
Persoalan inilah yang sering bermain di dalam benak si perantau~
"Aku tak pernah tinggalkan rumah lebih dari satu minggu!"
"Paling lama pun empat hari! Itu pun kalo ada perkemahan atau lawatan yang wajib!"

"Sudah pack barang nak?"
"Kejap lagi mum!"
Setiap kali mak tanya pack barang, aku hanya mampu cakap kejap~
Sungguh gelisah hati ini meninggalkan rumah dan bilik serta bantal busuk aku~
Aku hanya mampu tersenyum mengenangkan dialog-dialogku dan emak~
"Ko bawak berapa baju, berapa seluar nak?"
Dengan bangga dan sepantas kilatnya aku menjawab,
"empat baju dan empat seluar!"
Dari jauh kedengaran suara bapak dan adikku gelak melihat karenahku~
"Kau fikir kau mau pigi bekhemah ka?"
"Ko mau pigi sana lama, bukan dua tiga hari!"
Emak hanya senyum dengan mata merahnya yang seakan-akan menahan tangis tapi aku tahu, dia mengantuk sebab penat masak makanan kegemaranku semalam~
He! He! He! He!
Namun, itu semua hanya ingatan semalam yang sering bermain di mindaku~

Dunia nyata adalah di mana tempat aku berpijak sekarang~
"Kamu ke budak baru tuh?"
Soal seorang lelaki yang aku tak kenali~
"Apasal mamat hodoh hitam rambut kerinting sebijik negro neyh cakap semenanjung dekat aku plak? Bisik hatiku yang menyangka dia orang dari sawah padi."
Aku hanya mampu menjawab ya dan dia membawaku ke rumah sewa mereka yang konon-kononnya seperti hostel.
"Ko asal Tawau kan? Cun la! Sebab orang sebilik ko neyh orang Tawau jugak!"
"Dia memang akan layan orang Tawau baik-baik!"
"Tapi dia bukan islam la."
"Dia TIMUR TATOR."
Mataku hanya mampu terbeliak sejenak~
Nampaknya, aku terpaksa duduk dengan OM (Ω) lah~
Ini bukan diskriminasi atau pun apa atas golongan tersebut~
Apa yang aku tahu di kampung mengenai mereka, membuat tidak berani untuk duduk apa lagi tinggal bersama mereka~
Kalau mereka beragama islam, aku okay rasanya~
Tapi, bukan islam??

Datanglah Ω itu dan siap slank semenanjung dengan aku~
Wow! Orang sekampung aku slank semenanjung! Memang aku dah mula menyampah!
"Mintak rokok sebatang!"
"Mintak minuman ko!"
"Mintak makanan ko!"
"Mintak itu, mintak ini!"
"Takpe, takpe, bapak aku kan TOWKEY BALAK! Apa da hal menderma.."
Kemudian, berterusan selama berbulan-bulan lamanya~
Bukan hanya Ω tuh orang-orang lain kat umah tuh pun sama jugak~
Di bagi peha nak betis~
Tapi bukan semua la~
Tak perlu aku nak cakapkan rasanya~
Berbulan-bulan kena  POW?
Siapa tahan?
ANAK TOWKEY BALAK PUN MENANGIS CALL BAPAK DIA!!

"Alamak! Phone aku tertinggal!"
"Sini phone ko jap! Aku nak call abang aku!"
Habis kredit aku~
Dia tengok aku habiskan kredit call member aku~
"Daripada ko habiskan kredit call member ko, baik aku call abang aku.."
Kata si Ω  yang muka buruk macam nak mampus~
"Eh, ko sapa, aku sapa?"
Suka hati akulah aku nak call sapa, kredit aku!
Yang dia pulak menyibuk lebih-lebih asyik nak call abang dia~
Semua pasal Ω orang yang tak tau malu tuh~
Kemudian, rumah kitorang di serang PIJAT a.K.a Bed Bug nak tahu siapa punca?
Aku dah buat kajian beb!
Ω tuh la yang bawak! Bukan nak tuduh! Realiti!
Skang, dia dah blah, syukur~
Bed Bug pun dah blah dengan dia sekali~
Tapi, dia muncul lagi~
Tak malu kan?
Baru-baru neyh dia ngan sorang kawannya buat kitorang berantakan~
Mula-mula tumpang~
Berminggu-minggu~
Pastu, baru reti nak bayar~
Oh, aku faham~
Duit aku, duit ko jugak~
Bajet orang lama~
Ko dah blah, buat cara blah~
Ko fikir orang baru suka tengok ko?
Then, dorang bajet nak pindah kononnya~
Habis budak rumah semua kecoh fikir nak pindah sana sini~
Dan ada yang keluar~
Last-last? Tak keluar-keluar jugak?
Bajet dah kerja, dah kaya~
POW barang orang jugak!
Tak malu!
Tak nak duduk ngan student konon~
Tak nak, blah lah bodoh!
Seriously, selama hidup ngan dua orang labu tuh, aku tak pernah belajar benda baru~
Sebabkan aku lepas exam ngan denggi adalah~
Takde guna aku bekawan ngan orang yang tak bagi manfaat pada aku~
Orang yang asyik nak ambil manfaat kat aku je~
Ye tak?
So, orang sekampung ke apa ke, sama je~
Untuk bakal-bakal perantau, berwaspada sikit~
Laptop kamu?
Barang-barang makanan dan barang-barang mandi kamu?
Baik simpan baik-baik~
Orang rumah bujang kengkadang ada yang tak tahu malu~
Main bantai je~
Mak bapak ko tak bagi duit ke?
Fikir mak bapak kitorang bagi korang duit untuk bagi kamu makan?
Orang kan dah cakap, orang bukan kedekut~
Kalau nak mintak! Jangan jadi pencuri~

So, jangan ulangi kesilapan yang sama macam saya~
Jangan berhati baik sangat~
Jangan risau, nak pukul, pukullah~
Kita tengok siapa menang~
Ko Taik Kwan Do ke apa ke, fikir aku takut?
Come on fucker! Son Of A Bitch! Shameless! Useless! ~
Kemudian, tak lepas beberapa bulan aku duduk, masa bulan puasa elektrik di potong~
Nice kan? Dah la esok ada kuiz apa semua~
Tak lama lepas tuh, asyik matilah elektrik~
Pasal apa? Tertunggak beb!
Sekali ngan aku terjebak~
Adil ke tak?
Diikuti dengan air pulak~

Jangan cakaplah pasal makanan korang yang korang letak kat kabinet dapur~
Tak sampai seminggu, dah habis~
Takde yang nak mengaku, hantu yang makan~
Kalo nak mintak~
Tak perlu orang nak menyumpah-nyumpah~
At least biar orang tahu benda tuh dah habis so bleh prepare untuk hari esok~
Mana la tahu orang dah kering sangat takde duit~
Ko nak belanja orang makan ke?
Nak belikan orang tuh barang makanan?
Damn!

Okay, cukup dengan Ω yang buat aku rasa sangat menyampah~
Aku tak pernah menyesal jumpa manusia selama neyh dan orang pertama adalah Ω tuh~
Sesungguhnya, aku bukan manusia yang baik~
Aku mengerti~
Aku juga tidak terlepas dari dosa~
Jika ini merupakan satu dosa, aku rela untuk share kepada anda semua agar korang berwaspada~

"Aku nak bawa awek aku masuk!"
"Semalam dia bawa awek dari kelab.. Cantik!"
Haaa~ Korang banggalah dengan dosa korang tuh~
Yang buat aku hairan, minum minuman keras, bejimak, jadi satu kebanggaan mereka~
Apa kes??
Kamu tak rasa malu dengan aku ke?
Tak malu dengan kawan-kawan lain?
Kau pulak perempuan, tengok muka aku~
Ko tak malu ke?
Tak takut aka bagitahu mak bapak ko?
Ko datang sini buat apa?
Belajar ke Cari jodoh sambil buat maksiat?
Kamu tak malu ke?
Tak kesian ngan mak bapak kamu kat umah?
Aku lepak luar balkoni nyanyi-nyanyi tak lama kemudian ada pulak pasangan bercumbu-bercumbuan~
Romantiklah konon~
"Bercanda Di Malam Indah~"
Peerrrgghh!! Sampah!
"Memanglah, ko tak faham, ko takde awek!"
Hotak ko! Sia-sia mak bapak ko lahirkan ko kalo ko jugak yang bawak mereka pi neraka kelak!
Makwe pakwe jadi kebanggan~
Kalo ikut jalan yang betul takpe~
Ini bukan takat pegang tangan je~
Dah buat benda yang suami isteri patut buat masa dorang couple~
So, apa maknanya kahwin?
Baik buat undang-undang tak payah kahwin kat dunia neyh!
Trend semasa?
Inikah dunia moden?
Then, I don't wanna live in it!
This is CITY OF THE DAMNED!!

Ada pulak manusia yang jaga solat dia~
Tapi, mulut takleh cover~
Lagi celupar dari mulut murai~
"Ko tua ke muda ke, aku nak maki jugak!"
Kerja dia asyik mengutuk orang je~
Habis datuk nenek mak bapak pakcik kamu dibantainya~

Oh My Goat!
Takut! Ada hantu! Budak kena serang histeria!
Memang sering terjadi~
Biasalah, perempuan, lemah semangat~
Kemudian, datanglah hero!
"Takpe, aku ada, aku bleh settle!"
Ada pulak pakar dalam kerja-kerja "Bercakap Dengan Jin"~
Tapi, sembahyang langsung tak pernah~
Berjimak lagi power~
Nice tak?
Loser~

Kaki lima, dapur dan tandas?
Kaki lima, memang sentiasa bersepah!
Dapur lagilah parah semacam bau najis pun ada~
Tandas, dah nak jadi simen najis-najis tuh~
Dapur aku rajin jugak nak bersihkan~
Tapi, asyik aku, aku je terus~
Mana tahan kan~
Even sebulan takpun dua bulan sekali, dah guna barang, pandailah basuh kan~
Tandas yang aku tak tahan~
Asyik aku, aku je~
Hotak ko Ω~
Ko fikir aku kuli baruah ko ke?

Bilik?
Bilik aku memang bersih~
Even ada habuk-habuk itu tanda spider ada~
Aku kan nak jadi spiderman~
Ha! Ha! Ha!
Ko tak bengang asyik ko je buang sawang semua tuh?
Haraplah~
Aku bukannya rajin sangat~

Sampah?
Aku dah buang tong sampah!
Biar dorang buang sampah terus ke tong sampah besar kat luar sana~
Kalo tak, muntah-muntah tong sampah tuh dibuat mereka~
Habis, takde sapa nak buang~
Tahu penuhkan je~

Stokin ko jaga baik-baik!
"Akulah hero futsal! Adik Ronaldhino!"
Main macam haprak ada hati~
Habis stokin orang di bantainya~
Oh, dah lupa~
Mak dia belikan untuk aku hari tuh~
Kan aku dah cakap, kalo nak pakai, bagitahu~
Aku tak kedekut~
Aku bagi pinjam lagi dengan senyuman~
Kan senang?
Kita dua-dua pun senang~
Ini?
Stokin aku tinggal sebelah~
Sebelah ntah ke mana~
Pernah tengok orang pakai stokin sebelah je ke bang?
Umur dah 2-3 tahun tua dari aku~
Aku jugak kena mengajar satu-satu?
Cakap dah la tua, ambik diploma, bodoh lagi, pandai marah~
Tapi, hakikat memang bodoh~
Kan dah tunjuk kebodohan tuh~

Kalo nak borak pasal agama plak, ada jugak yang nak menang je kerja dia~
Bang, sila check kat internet~
Tak pun, semak kat buku SPM!
Tak nak jugak!
Nak jugak menegakkan benang yang basah~
Apa kes?
Ko dah salah, salah la!
Tak ke bodoh tuh?

Elektrik tak habis cerita lagi!
Orang lama tertunggak, ikut-ikut aku sekali kena bayar~
Air?
Dari mula mereka duduk sini, tak pernah bayar~
So, macam nak kira?
Penyangak betul punya manusia~

Sekarang, ramai yang perangai macam hantu dah blah~
So, aman sikit~
Harap rumah neyh makin majulah~
Semoga semua bil-bil letrik dan air serta internet dapat dilangsaikan~
Semoga mereka yang belajar ada mood untuk belajar~
Letrik mati, macam mana nak study?
Kedai mamak?
Ha! Ha! Ha!

Untuk semua POWER-POWER kat luar sana, aku memang tak suka kamu!
Kamu semua racun dalam masyarakat!!
Aku ada kata-kata special untuk kamu semua!!!
Bukan! bukan fuck! Damn! Atau Bitch!!!!

KAMU SEMUA PERGI MANGKAT!!!!!

My Famous Last Words untuk malam neyh, hidup di perantauan umpama hidup segan mati tak mahu sekiranya kamu sebenar-benar perantau tanpa seorang pun keluarga kamu di rantauan itu~
"Jangan mudah mempercayai orang~"
"Jangan mudah jatuh cinta~"
"Layanlah manusia lain sekadar sahaja hingga kamu mengerti hati budinya~"


Photobucket