AKU TAWAU ASLI BAH!

EHEM! EHEM! EHEM!
"KAMU MAHU AKU HANTAR TEMBUNI KAMU KE SANA KA?"
"BERGEGAR TEMBUNIMU DI SINI!"
"TEMBUNIMU HANYUT KE SANA KA?"
Sangat menyakitkan dan menyedihkan apabila orang kampung sendiri berkata begitu kepada kita kan?
Semua sebab kita tersasul LOGHAT sepatah kata yang ada bunyi ala-ala SEMENANJUNG~
Tapi, tak perlu ambil serius lah wahai perantau-perantau yang berasal dari TAWAU sekalian~
Mereka berkata begitu hanya sebagai gurauan dan jika ada motif pun, sekadar untuk mengingatkan agar tidak lupa dengan LOGHAT dan bahasa kita~
Post saya kebanyakan menggunakan SLANK semenanjung sebab pembaca juga hadir dari semenanjung~
Agar mudah mereka fahami dan sekiranya saya menggunakan 100% TAWAU/SABAH, mungkin terdapat ayat yang agak mengelirukan dan agak sukar difahami seperti yang akan saya selitkan sebentar lagi~
Ini dapat memberi cabaran kepada anda semua sama ada anda benar-benar terdedah kepada bahasa pasar yang wujud di TAWAU~
Sini kau, kita kaji-kaji sikit sama ada kau 100% atau 200% TAWAURIANS~

Confirm Orang-orang tawau yang merantau especially aku merindui tempat neyh kan~
Kih! Kih! Kih!
Abc? Nasik Lalap? Nasik Bambong? Bakso? Soto?
Adei~ Asi ka??

Okay, apa yang saya nak umumkan di sini ialah, "AKU TAWAU ASLI BAH!"~
Kenapa kamu ketawa? Ndak percaya ka?
Baiklah, mari kita ikuti semua ayat-ayat yang saya selitkan di bawah neyh~
Harap anda tidak tergelak dan terketawa membacanya sebab ada ayat yang mungkin amat jarang didengari dan ditemui pada masa kini~
Memang saya tak mampu nak selit semuanya~
Jadi, terimalah seadanya okay~
Jika ada silap dan salah, sila betulkan~

"Mazeer, mana adikmu?"
"Ndak<tidak> tau mak! Mungkin di bawah kolong<bawah rumah> menangkap KAPITING<ketam>!"
"Uina! Kenapa pancut tayar SPEDA<basikal> neyh? Siapa punya kerja?"

"CICINDAK MAMAK BEGAK!<sorakan kegembiraan> Dapat TAMINDAK<tempakul> BENTOM!! "
"MATAI<mati> lah ko MAMAK!<emak> BELECAK-LECAK<becak/selut> sudah rumah!"
"Banyaknya nyamuk! Lan! Ambikkan bapak SOMPROT<spray> nyamuk tuh! Mana tahan begini!"
"Main TAPOK-TAPOK<sembunyi-sembunyi/hide and seek> kita bah!"
"Jangan ko SONDOL-SONDOL<tolak-tolak/langgar-langgar> bah!"

"Kalau malam jumaat, kita dapat pahala kan kalau bunuh TOKKEK<cicak>?"
"Eh, TOKKEK haram ka?"
"Mana ada! Jangan ko dengar cakap si OTOK<panggilan untuk budak lelaki-BAJAU> tuh! MEMBUYUK<menipu> JAK<saja> kerjanya tuh!"
"Ko memang penompel<penipu> bah!"
"Adoi! Nah! TABILAK<koyak/luka> sudah tanganku kenak kaca!"
"Waa....! Banyaknya KICAP<darah>....!"

"Wan, YOK<jom!> kita tangkap JURU-JURU<pepatung>?"
"Ndak mau lah! Susah bah ditangkap tuh HELIKOPTER<pepatung>!"

"Mak, mintak GABENG<biskut> boleh?"
"Ambik sikit jak ya.. Jangan ko GATAS<rakus>! Nanti ndak habis, ko buang jak tuh!"
"Banyaknya?? Ko mau ku SAPLAK<tampar/lempang> ka?"
"JEJAL<nakal tahap gaban> betul bah anak neyh!"
"Ko mau BUSUNG<ketulahan> ka? Ndak pandai mau mendengar cakap mamak!"

Beli! Beli! Beli! Basong 2ringgik! Bohlu 6ringgik satu kelo!
Ikang baru bah!
Baru sampai dari laut!
Masih benafas lagi!
"LANJIKnya<gatalnya> jugak ko!"
"Diam lah ko GETEK<gedik>!"
"Ko mau aku kasi BONNYOK<hancur/penyek>  ka mukakmu?"
"Sudahlah mukak JELEK<hodoh>, ada hati mau sama aku yang HANSAM<kacak> neyh!"

"KOMPEK<bakul plastik/bahai> macik?"
"Ambilkan BESKOM<besen> cepat! Menitik suda air neyh!"

"Apa cita-citamu nanti kalo sudah besar Antok?"
"Aih! Mau ikut macam bapak la! CAKKUNG<buruh binaan>!"
"Ku LESSING<terajang>  la jugak ini anak!"

"KILIK-KILIK<gila-gila/bodoh-bodoh> bah ko neyh!"
"Telinga EMBER<baldi> bah kau neyh!"
*Memberi maksud pekak badak~
"Asal habis makan, tidur! Bangun tidur, makan! Macam mana ndak TAMBUK<gemuk>??"

"Bah! Semalam si Lan tidur BEBEBENG<berliur>! Peta Australia dibuatnya!"
"TOLLE GAJAH<bangang tahap karma> bah ko kasi pecah rahsiaku!"

"Jangan bah balik-balik bejemur di panas! Nanti MALOTONG<hitam> ko tuh!"
"Dei, mentang-mentang rambutnya GONDRONG<panjang>, terus KUMPAU<temberang/berlagak> woah!"

"Bikin BACCHAT<geram> bah anak neyh!"
"Sudahlah! Mengasi PEGAL<bengang> jak ko sana!"

"Uina RAYANG<sayang-Bajau>, pandainya kau!"
"Oi ACHOK<budak lelaki-Bugis> si BECHEK<budak perempuan-Bugis> kirim salam!"

"Arai, SEMMATnya<lawa> la bah!"
"Ko makan KIAMPAU<pari kering> ka ndak?"

"Mazeer, tolong bapak alih GELEDER<jentera merata jalan raya/tar> tuh! Letak disebelah pokok sana! Lepas tuh, buangmu sampah di bawah KOLONG tuh!"
"Naa.. Banyaknya la bah sampah tuh! Macam mana mau diangkat!"
"Pakaimu GEROBAK<kereta sorong>!"
*Padahal, kalau disuruh, terus begerak! Ndak berani membantah~ KIH3!


"Jangan minum MENTAKOK,TUAK ngan TUBAK! Nanti ko TELER!" 
*MENTAKOK,TUAK&TUBAK<minuman keras>
*TELER<mabuk>
"Ha! Ha! Mati kenak BAMBAK<pukul> bapaknya! Baru ko tau! Kedapatan MENYIGUP<merokok>!"

"Lan, apa ko buat?"
"MENGAMBAU<menjerat ketam> jo!"
"Ada dapat BOHLU<sejenis ikan> ka?"
"Mau la ku SAPLAK neyh!"
*Memberku sentiasa bengang dengan lawak bodohku~

Gambar hanya sekadar hiasan dan takda kena mengena ngan mamat kat tepi tuh~
Sebenarnya mau ambil gambar hotel tuh~
Tapi, demi menjaga hati mamat neyh yang mau jugak ambil gambar, biarlah dia posing kat tepi tuh~

"Putunganmu<penipuan yang dapat dihidu/trep/bajet> Syarafie! Bukan kau ka yang aku jumpa pungut tin di SIRING-SIRING<tepi-tepi/berhampiran> Parkwell?"
"C Doy memang begitu! Macam BANTUT<pondan/bapok>! Diajak beJAB<begaduh/betumbuk> ndak berani!"
"MAAKKK! C Onn neyh! Di kasi pecahnya guliku!"
"Hah? Macam mana?"
"DiBOUURnya! Sudahkan perjanjian! Mana ASI<aci> main BOUUR<style membaling guli menggunakan jari tengah yang menghasilkan momentum yang sangat kuat sehingga mampu memecahkan guli yang lain>!"
"Nah! GICCAK<kalah>! Baru ko tau! LAMBAI<putus> suda layang-layangmu!"
"Muuaaaa! Isk.. Iskk.. Kasi tau kau LATOKku<datukku>! Suda aku kasi tau tadik kan! Aku ndak mau main SONTENG<perbuatan menggeserkan benang layang-layan di antara dua atau lebih pihak>! Aku belum beli LENCUR<sejenis bahan seperti getah pokok dan berwarna perang gelap> untuk GELASAN<perbuatan meletakkan kaca pada benang agar tajam dan mampu memutuskan benang lain> bah!"
"Uina.. Kenak TINDIS<tindih> aku semalam jo...!"

WaKaKaKaKa!
Kebanyakan, semua bahasa tuh saya gunakan semasa saya masih kecil~
Memang agak becampur aduk antara bajau dan bugis dan sedikit bahasa tak diketahui asal usulnya~
Apabila bahasa digabungkan dengan loghat bangsa itu sendiri, di situlah matinya!
Bahasa dan loghat tak dapat dipisahkan~


Saya ada banyak lagi mau kasi tau neyh!
Kamu suda bekerut kening baca!
Bah, kasi habis di sini jak la!
Jadi? Amcam? Iyakan? Kan? Kan?
"Aku Tawau Asli Bah!"
Mana boleh lupa Tawau pok~
Siapa orang Tawau lupa sama Tawau, ndak la aku tau apa mau cakap sudah~
Photobucket