Oh, Blogger!


Assalamualaikum W.B.T!
Yup! Saya update nak bagi tips lagi untuk blogger baru khususnya dan untuk semua blogger rasanya!
Saya nak mereka jadi blogger professional..
Saya tak nak la mereka jadi macam saya ni yang tak professional!
Okay, post ni agak panjang dan saya sangat menghargai mereka yang membacanya sampai ke ayat terakhir seperti dihargai betapa penatnya jari ini menaip..
Memang korang blogger professional la!
Semoga apa yang saya share ni akan memberi sedikit manfaat kepada anda semua..
Renung-renungkan, selamat beramal.. Sebelum tu, saya nak tanya something..
"Manis tak kurma itu?"
Ha! Ha! Ha! Ha!

Oh, Blogger!
Bila orang datang melawat!
Make sure anda matikan verification code tu..
Sebab, visitors yang suka komen akan rasa tak syok nak komen blog korang dengan adanya benda tu!
Make sure, activate "Comment Moderation" untuk elakkan spammer dari bermaharajalela..
"OMG! Awak fikir saya ni spammer ke? Baik awak activate comment moderation kalo nak elak spammer! Benci tau!"
"Suka hati I la! Blog I! I yang corakkan!"

Oh, Blogger!
Bila datang melawat blog orang!
Make sure korang tinggalkan link!
Tak kisah la, kat shoutbox ke, kat komen ke..
Yang penting korang tinggalkan jejak korang!
Kalo korang nak tinggalkan link kat komen macam elder blogger buat, korang cuba cara kat bawah ni..


Check It Out! <a href="MASUKKAN LINK POST TERBARU ANDA"> TAJUK POST ANDA </a>



Cuba la.. Anda buat tajuk tu nampak superb sikit supaya dapat menarik perhatian tuan punya blog dan pengunjung-pengunjung yang lain kelak..

Oh, Blogger!
Blog la tentang apa-apa pun!
Yang penting korang happy!

"Saya nak blog tentang benda-benda yang saya tak tahu! Saya nak pelajari benda tu melalui blog saya!"
"Alamak! Boleh ke?"

"Grrr! Graa! Graa! Auumm! Destroy it!"
"Oh No! Are you insane, destroying Cyber Cafe PC?"
Okay, kita blogging sebab kita nak share something yang menggembirakan, menyedihkan dan kadang-kadang semua kita nak share..
So, keep it up!
Make sure korang tak mencemarkan maruah korang sendiri..

Oh, Blogger!
Ada benda yang tak patut anda share!
Bukan semua manusia berfikiran terbuka..
Bagi kita yang beragama islam, ada baiknya kita rahsiakan keaiban kita..
"Oh No! This is our private life! Don't you ever blog about it!"
"Girl, it will bring me more traffic!"
Anda faham kan? Tak perlu saya nak jelaskan lebih-lebih..
Kang terkeluar pulak cerita macam kat atas tu!
Ha! Ha! Ha! Ha!

Oh, Blogger!
Banyak benda korang boleh cerita selain hal peribadi korang yang orang lain rasa menyampah nak baca tu!
Korang tengok lipas! Tengok tikus! Tengok lalat!
Mesti ada something yang terlintas di fikiran korang kan?
Jadi, jangan biarkan benda tu lama-lama..
Nanti hilang ditelan masa..
Ha! Ha! Ha! Ha!
Ceritakan pada kitorang!
Kitorang mesti support punya!

"I love my dogs! My dogs name is Bieber!"
"Bieber is 5 years old.. He.. Bla.. Bla.. Bla.."
Korang faham kan? Kalo korang nak cerita pasal kisah hidup korang, jangan masuk sangat pada hal peribadi korang..
Pastikan, masih ada benteng penghalang agar visitors tak pandang rendah pada korang..
Cerita la betapa baiknya korang walaupun korang tipu-tipu sikit..
Jangan buka pekung di dada..

Oh, Blogger!
Ada banyak cara nak cari ilham!
Korang pandang luar tingkap!
Korang pandang siling! Korang pandang pintu!
Mesti ada sesuatu yang cool untuk korang kongsikan..
Berfikir di luar kotak sikit kalo perlu..

"When I see pengkid, I wanna kick it! Yeah! Male already i guess!"
"When I see gay boy, I just wanna burnt it down!"
"Don't ask me! I dunno why!"

Okay, apa yang saya nak cakapkan kat sini, anda tak perlu la nak pegi Pulau Sipadan ke, Mabul ke, Gunung Kinabalu ke semata-mata nak cari ilham..
Kalo mampu, pegi la.. Lagi best!
Kalo tak mampu, anda try tarik nafas dalam-dalam dan luahkan..
Anda pasti dapat merasai sesuatu yang baru..
Kadang-kadang, kita terlupa nak menghargai benda-benda sekeliling kita kan..
Korang pandang laptop/PC korang..
Bayangkan macam mana dia boleh berfungsi sedemikian rupa..
Alamak, dah terlebih dah ni.. Macam cerita pasal "uzlah" pulak..
Yup, saya selalu cuba.. Pagi-pagi keluar kat beranda dengan boxer dan menyanyi macam orang kurang siuman.. Maklumlah, rumah tingkat 8, sape nak skodeng pagi-pagi buta..
Pastu, saya dapat feel something..
Apa lagi, saya share la kat blog!
Ha! Ha! Ha! Ha!

Oh, Blogger!
Blog, blog jugak! Belajar, belajar jugak! Makan, makan jugak! Riadah, riadah jugak!
Anda faham kan? Jangan terlalu taksub dengan blog!
Nanti akan membinasakan diri!

"Saya nak share semua pasal hidup saya! Saya rasa hidup saya ni hebat macam Justin Bieber!"
"Oh No! Baby, baby, baby oh..!"
Okay, jangan taksub sangat.. Jangan sampai tak terjaga makan tu..
Mana la tahu, someday kita nak buat gathering antara bloggers kan..
Saya tak nak la jumpa badak air..
Tak pun, tiang elektrik!
"Oi, ko jangan perli aku! Aku tahu la aku kurus!"
"Okay, okay, pengecualian untuk golongan perantau yang asyik bantai maggie je!"
Ha! Ha! Ha! Ha!

Oh, Blogger!
Korang juga mesti ada Facebook dan Twitter kan!
Apa lagi, connect la Twitter dan Facebook korang pada blog korang!
Saya pasti, traffik korang akan bertambah!

"I'll share my post update automatically by Twitter!"
"Wow! Nice!"

"Yes! No! Yes! No!"
"I don't have anything to say..!"
Yup! Pasti! kalo rajin, buat la Facebook fan page..
Pastu, activate "NetworkedBlog"!
Benda alah ni auto post update korang!
Kalo tak cukup lagi, activate sekali "My Blog Posts" dan macam-macam lagi!

Oh, Blogger!
Kalo nak kena support, support la blogger lain!
Okay, ini yang agak kritikal.. Saya pun tak tahu la mengapa kadang ada jugak blogger yang PHD..
Anda tak tahu? Okay, saya nak khabarkan pada anda la ni..
He! He! He! He!
Benda ni betul la.. Takpe, someday, korang akan faham gak..
"PHD (Perasaan Hasad Dengki) pun nak bawak ke blog ke?"
"Suka hati aku la!"

"Read mine! I'll read yours!"
"Comment mine! I'll comment yours!"
"Follow me! I'll follow you!"

Oh, Blogger!
Bila kamu dah menggunakan domain!
Jangan sesekali pandang rendah pada blogspot/wordpress dan seumpama dengannya..
Sebab, korang juga bermula dari situ!
Jangan hairan kalo traffik blogspot lagi tinggi dari anda..
So, hormat menghormati la..

"Saya malas la tengok orang yang guna blogspot ni! "
"Miskinnye.. Tak mampu pakai domain ke?"
Ha! Ha! Ha! Ha!
Relax la.. Mana ada macam dialog kat atas tu..
Itu lawak jenaka semata-mata..

Okay, nice! Anda rasa ada tak info yang membantu anda dalam post saya kali ni?
I hope so! Sebab apa yang saya cakap ni berdasarkan pengalaman saya..
Tahniah bagi mereka yang membaca post tak seberapa ni sampai habis..
Kalo korang ni baru je jumpa post seumpama ni dari saya, jangan lupa baca post kat bawah ni sekali..
Insyaallah akan membantu anda..
Okay, ingat kata-kata saya!
Blog anda, anda yang corakkan!
So, Keep On Blogging!
Good Luck Guys!


Last but not least, Siapa yang sudi, silalah support saya..
 Like la fan page baru saya tu..
Entah berapa banyak fan page saya ada..
Tapi, itu la rasanya yang official..
Thanx Guys!