Don't Let Me Go!

Assalamualaikum!

Yup! Don't Let Me Go by The Click Five..
Suka sangat dengan lagu neyh!
Saya tau, kawan-kawan pun suka jugak kan?
Cool la lagu neyh!
Mungkin jugak sebab saya memang layan lagu-lagu mereka sejak dulu kan..
Lagu Just The GirlEmpty, dan banyak lagi la! 
Pastu, vocalist dia dah tukar..
Hensem plak pastu berbakat besar memang tambah minat la!
Ada macam modernized The Beatles! Saya minat The Beatles sebab mak dan ayah saya minat jugak!



He! He! He!
Saya addict sangat dengan lagu tuh..
Lagi addict dari rokok..
Rokok sekarang dah macam tak ada makna dah..
Maklumlah, saya kan nak quit..
Mamat kat atas tuh sayalah! Nampak ja macam happy sentiasa..
Luar happy, dalam dia??
HOMESICK!!
Sebelum tuh, saya nak bagitahu..
Saya ada family yang agak besar...
Ya la.. Saya tak tau sangat.. Mak ngan bapak yang bagitahu dan hasil dari kajian saya sendiri.. :'P
Sebelah mak ramai family kat filipina..
Kalo datang lepak rumah, saya cakap melayu, bukan dorang faham..
Sebelah bapak plak ramai family kat indonesia..
Family neyh plak asyik nak bawak saya pigi sana..
Kalo dapat jumpa Agnes Monica, nak jugak! Kah! Kah! Kah!

He! He! He!
Tapi, bangsa saya??
Memang sangat pelik..
Muka saya??
Tak menggambarkan bangsanya..
Ha! Ha! Ha!

Okay, pasal lagu neyh,
Mereka support MTV EXIT (END EXPLOITATION AND TRAFFICKING) yang memperjuangkan hak asasi manusia rasanya..
Sorry, saya lembab sikit dalam bab-bab neyh! huhuhu!
Tolong betulkan saya kalo saya salah..
Seperti yang kita tahu, memang ada ramai manusia diperdagangkan..
Sama ada mengikut undang-undang atau tidak..
Dalam konteks mengikut undang-undang tuh pun kita tak pasti kalo bebas dari kes penipuan..
Ya la.. Cakap kerja kilang.. Last-last, dijadikan pelacur..
Kasihan kan..
Tak kiralah kat Malaysia atau di mana-mana pun..
Lagu neyh juga membuatkan saya teringat cousin-cousin saya..

Yang sebaya dengan saya tuh kasihan..
Surat lahir dia hilang..
Mak dia agak begok sikit sebab tak lapor cepat-cepat..
Sekarang, jadi pelarian kat tanah kelahiran sendiri dah..
Kalo kena tangkap, kena hantar gi filipina..
Dah kampung dia kat sini.. Tembuni dia lepak bawah kelapa kat Tawau sana..
Memang la dia balik sini..
Macik saya ada urus untuk dapatkan surat sumpah..
Namun, gagal.. Macik saya sangat bengang dan cakap kat hakim mahkamah tembak ja budak tuh..
Seriously, budak tuh sangat bijak terutama dalam bab-bab agama islam..
Nama dia, Mohd. Gan..
Last saya jumpa dia pun saya dah lupa..
Yang pastinya, sekarang dia dah macam lain sangat dah..
Dulu selalu datang rumah lepak ngan saya..
Dengar cakap saya sebab saya lagi tua dan suka buli dia yang agak pendek sikit dari saya..
Dulu selalu cakap pasal agama, mengaji sekali dengan saya..
Sekarang, kalo jumpa saya asyik borak pasal pompuan ja..
Dia cakap, awek dia ada rupa macam si bawang merah.. Kah! Kah! Kah!
Pastu, dia dah ada tattoo dan asyik gaduh.. Biasalah, darah suluk+bajau..
Rupa pun dah macam tambi dah, hitam siyot! Asyik kerja bawah terik matahari ja kan.. Tapi, bila dia buka baju buat saya kagum..
Badan berisi sikit dari saya, ada 8 pax.. 8 pax dia kalo tak paksa pun keluar.. Besar pulak tuh!
Saya? 6 pax ja! Itu pun mau paksa baru keluar!!
Saya kasihan melihat cousin saya tuh..
Lihat la betapa badan dia berubah sebab terlalu kuat berkerja..
Urat tangan dia lagi besar dari urat tangan saya..
Bibir dia sangat hitam sebab lagi power isap rokok..
Ya Allah.. Berikan petunjuk kepada saudaraku..

Seorang lagi adik sepupu saya, budak pompuan yang agak aktif dan cerdas mindanya..
Umur dalam darjah dua macam tuh..
Dulu tinggal dengan kami..
Saya sangat sayang adik saya tuh..
Maklumlah, saya takda adik pompuan..
Dia sangat keras kepala, mak ngan bapak saya pun surrender..
Dia dengar cakap saya ja..
Dia dengar cakap saya sebab saya sayang dia kot..
Ya la.. Pagi-pagi kejut dia sarapan..
Kalo badan dia gatal tengah malam dia kejut saya suruh garu..
Masa saya massage mak saya, dia nak jugak menyibuk letak kaki kat situ minta massage..
Fikir saya robot ka.. Kah! Kah! Kah!
Tengok, dah nak keluar dah air mata saya..
Walaupun badan dia berat, saya suka kendong dia..
Yang paling saya suka perangai dia, dia merajuk sekejap ja..
Macam kena olok/bahan, dia pandai balas balik dan kadang-kadang buat-buat tak tau sampai orang yang mengolok/membahan tediam..
Ntah la.. Saya sayang sangat.. Saya dah anggap macam adik kandung saya..
Sekarang, dia dah takda kat Malaysia dah..
Itu yang buat saya sedih.. :'{
Tergamak dia ikut mak dia pegi filipina sana..
Heh! Mak dia paksa dia ikut.. Suruh dia sekolah sana..
Saya dan mak dah cuba halang.. Namun, mak dia berkeras jugak nak bawak dia sekali..
Masa tuh saya kat sini, tak dapat la nak jumpa dia.. Mak saya cakap dia menangis tak nak ikut..
Ya Allah.. Peliharalah adikku ya Allah..


Seriously, saya bukan nak cakap apa la..
Hidup saya masa kecil memang sangat susah.. Tak perlu nak cerita la..
Yang penting, saya faham perasaan mereka yang susah..
Tak macam budak-budak sekarang..
Menyampah!
Suka sangat hina orang lain..
Macamlah dorang tuh selamanya senang..
Masa dulu, kalo barang rosak, kita mesti fikir nak repair..
Budak sekarang?
Barang rosak, beli baru la!
Saya sangat menyampah kalo setakat nak bergaya dengan duit mak bapak..
Ya la.. Kalo mak bapak diorang mati, diorang fikir semua harta-harta tuh dapat kat dorang kot..
Doakan mak bapak tak cukup lagi, dah fikir pasal harta mak bapak..
Anak bertuah.. Semoga Allah memberi hidayah kepadamu..
Itu la yang akan terjadi kalo kehidupan dunia dilebihkan dari kehidupan akhirat..
Saya tak suka la kawan dengan orang macam neyh!
Tapi, tak semua la..
Kebanyakan yang saya jumpa, alhadulillah.. Semua okay-okay ja..
Pastu, ada yang miskin bajet/trep kaya pulak..
Nak hidup macam orang kaya..
Nanti dah kering, pandailah panjang tangan tuh..
Okay, cukuplah!
Jauhi orang-orang macam neyh!

Lagu neyh agak peliklah..
Kadang-kadang saya rasa cousin-cousin saya seakan-akan membisikkan Don't Let Me Go! kat telinga saya..
Mungkin saya sangat sayang dengan mereka kot..
Hmm.. Takpa la..
Yang paling penting, kita harus bersyukur andai kita sudah punya kehidupan yang bahagia di dunia.. Namun, jangan lupa pada mereka yang malang..
Jangan hina mereka.. Pimpinlah mereka..
Yang paling penting adalah kehidupan yang abadi di akhirat kelak..
Semoga Allah memberikan taufik dan hidayah kepada kita semua..
Ada banyak persoalan yang bergulir di benak ini..
Entah bila jawapan akan terungkai..
Semoga Allah memberikan petunjuk kepadaku..
Amin..
Okay, saya share lagu "Don't Let Me Go" neyh kat korang okay!
Untuk memuat turun, klik link neyh..
http://adf.ly/1fKsn 



Sebelum saya berlalu, terimalah kata-kata hikmat ini..
"...Kadang-kadang, bersyukur lagi tinggi darjatnya daripada sabar.. Kerana, sifat sabar mampu dilakukan oleh setiap manusia di muka bumi ini.. Syukur? Hanya mereka yang betul-betul terang hatinya mampu melakukannya..."