My Aidil Adha Story

Assalamualaikum!
Selamat menyambut Hari Raya Haji!
HeHeHe!
Masih belum terlambat kan?
Tujuan post ini adalah~~~
Jeng! Jeng! Jeng!
Saya nak kongsikan sedikit kisah mengenai raya saya~
Tak kisah la, Raya Haji ke, Raya Puasa ke, dua-dua sekali la!
Bleh kan??
HeHeHe!

Masuk bulan neyh, dah setahun 4 bulan saya berada di perantauan~
Raya? Raya Haji dah dua kali tak balik kampung~
 Raya puasa tahun lalu tak balik dan raya puasa tahun neyh, alhamdulillah dapat balik~
Memang sangat meriah raya di kampung kan~
Tak macam di perantauan~
Raya puasa tahun lalu, saya beraya rumah member saya kat perak~
Nice tuh memang nice la~
Tapi, masih tak seindah raya kat kampung~
Oh, Tawau! Oh, Sabah!
Bumi kelahiranku!

Raya Haji??
Dua tahun tak balik~
Dan nak tau apa yang saya lakukan tahun lalu dan kini?
Still sama~
Duduk terperap dalam bilik dan muka, jangan cakap lah!
Macam muka ZOMBIE pun ada!
Aku sendiri pun takut!
WaKaKaKaKa!
Napa takut? Ye la~ Mana tau saya makan diri sendiri kan~ Siapa tahu? Kih3!

Okay2, kembali ke tujuan asal~
Begini ceritanya~
Anda rasa, mana yang lebih baik?
1.Tak dapat balik beraya ke kampung halaman dan beraya di perantauan?? Tak kisah la, duduk terperap jadik zombie atau pun tumpang beraya kat umah member~
~ATAU~
2.Dapat balik! Yes! Yes! Tapi terlepas FLIGHT??
Anda rasa, mana yang lebih baik???

Okay, ini yang saya nak kongsikan~
Akibat terlewat BOOK tiket, saya terpaksa balik raya ke-2~ HuHuHu!
Pagi itu, semangat berkobar3 nak balik~
Bertolak awal konon nak sampai awal~
Kah! Kah! Kah!
Barang apa semua dah siap packing~
Jom balik! Bisik hati aku~
Hari itu, entah kenapa gatal pulak otak aku nak menaiki train untuk ke  LCCT~
Bajet konon nak tengok suasana raya kat SHAH ALAM sebelum balik kampung la~

Di pendekkan cerita, setelah menaiki teksi, sampailah kat stesen TRAIN Bt.3~
(ACTUALLY, AKU DA SURVEY CONDITION MASA RAYA PERTAMA~ MASA TUH AKU GI PAHANG BERAYA KAT UMAH MEMBER AKU~ KEADAAN LALU LINTAS TERMASUK KESESAKAN TRAIN TAK LAH TERUK SANGAT~ MASIH DALAM KEADAAN TERKAWAL~)
Masuklah si perantau ke dalam TRAIN dan apa yang sangat mengejutkan, keadaan sebijik macam ikan sardin~ EH, TAK! Macam ikan tuna mampat kot!
Bapak ngeri time tuh~ Langsung takde space nak STRETCH sendi-sendi neyh~
Ku pandang kiri, ku pandang kanan, ku pandang depan dan belakangku, MAKKK OOOII!! 
Semua Mat Bangla~ Mabuk aku mereka kerjakan~
Okay-okay, lupakan tentang itu~

TRAIN pun menyusur dengan lajunya~ (YE KE LAJU??)
Takde lajunya, dengan keadaan muatan yang seakan-akan berlebihan, TRAIN terhenti 5-6 kali di perjalanan~
Masa yang diambil untuk setiap hentian ada yang mencecah 10minit~
(Bukan henti kat stesen tau~ Kat tengah jalan~)
Dipendek-pendekkan lagi cerita, sampailah kat KL SENTRAL~
Tiba-tiba rasa lapar, aku duduk makan kat restoran makanan segera yang dikenali ramai kat situ~
Setelah habis menjamah makanan dengan lahapnya, aku menaiki bas untuk ke LCCT~

Masa tuh, lalu lintas memang sesak~
Dalam perjalanan, aku tertidur~
Sedar-sedar je, dah sampai rupanya~
Kih! Kih! Kih!
Masuklah untuk CHECK-IN~
Masa tuh, tengok jam, dah tinggal dalam 45 minit nak berlepas~
Punya lah aku TERKEJUT!!!!
Dengan segeranya, aku masuk CHECK IN~
Masa tuh ada terumpa seorang budak sekampung aku dan member-member dia (member-member dia konon hantar dia la~ Ha! Ha! Ha!)~
Peduli pasal tuh!
Okay, aku pun tanya la mamat OPERATER melayu ntah apa nama dia~ LANTAK LA~

"Bang, saya nak check in!"
"Dengan muka garang, Bak tiket!"
Aku tersenyum sambil memberikan tiket~
Abang bermuka garang kemudian berkata,
"Beg dah tak leh masuk KARGO! Beg kat tanga tak leh lebih 5KG!"
"Eh, takkan lah! So, mana saya nak letak beg besar saya neyh?"
"Call la mana2 member suh datang amek!"
ARRRRGGGHHH!! Masak aku! Member-member aku time tuh suma dah blah balek cuti!!!
Abang si muka garang tuh memang muka nak kena penyepak je~
Langsung tak bagitau aku tentang DROP LUGGAGE~
Aku pun call sana, call sini, ada yang tak sambut, ada yang sambut tapi mereka duduk lepak jauh plak!~

Time tuh arus muka aku dah berubah!
Ntah apa je perasaan yang berbaur time tuh~
Kemudian, aku terjumpa mamat india seakan-akan penyambut tetamu yang cadangkan aku untuk DROP LUGGAGE~
Aku pun pergilah dengan segeranya untuk DROP LUGGAGE aku~
"RM38 dek!"
"Trimas kak! Sambil menghulurkan duit~"
Seingat aku masa tuh aku berlari untuk ke pintu gerbang FLIGHT~
mamat india tadi masih berdiri tegak di situ dan menyuruhku cepat dan kata-katanya seolah-olah memberi semangat kepadaku~
Sampai kat gerbang, dah takde orang~
Seolah-olah separuh jiwaku dah mati time tuh~
Aku bagaikan tak merasakan denyutan pada nadi dan jantungku~

Masa tuh, aku tanya plak mamat kat situ~
"Bang, amcam neyh? Dah Belepas ke?"
"ya dek!"
"ARRRRGGGGHHH!!" 
Aku menepuk dahi sambil bertanya~
"So, amcam ngan tiket saya neyh?"
"Adik tanya OPERATOR kat sana okay!"
Aku pun bergegasa mendapatkan operator melayu yang muka macam hantu tuh~
Serius, kalo korang tengok pun, korang rasa nak SEPAK3 je~

"Bang, amcam neyh, dah terlepas dah!"
Tanyaku sambil membuat muka lebih rendah dari 1 sen~
"baliklah! Tunggu apa lagi!"
Jawabnya ngan muka selamba~
"Tak leh REDEEM ke bang?"
Tanyaku lagi dengan nada sedikit sebak~
"Dah tak leh, kamu balik je!"
Memang sangat sedih time tuh~
Tapi, aku lelaki, aku harus menahan dan aku takkan menunjukkan kesedihanku di depan orang lain~
"Tolonglah bang bagitau kot-kot ada cara nak REDEEM! Neyh saya 1st time nak balik beraya kat kampung neyh~"
Kemudian, dia tak melayanku~
Dia sibuk melayan mereka-mereka yang lain~
Masa tuh terdapat ramai orang yang senasib dengankuyang tertinggal FLIGHT mereka~
Air mata mereka berlinangan sambil menelefon keluarga mereka~
Tak kiralah melayu, cina dan india serta FOREIGN, empangan air mata mereka semua pecah~
Aku masuh dapat menahan sebak di dada time tuh~

Sejam aku duduk termanggu di tepi jalanan~
Kemudian aku duduk lepak di surau yang tiada orang ketika itu~
Hatiku berbisik~
"Apa aku nak buat sekarang neyh?"
"Aduh! kalo family tahu, masak aku!"
"Sedihnyaaaaaa~~"

Aku memberanikan diri menelefon mak~
"Assalamualaikum, makkk......."
"Kenapa nak? Mau belepas sudah kah?"
(Kata ibu dengan slang Tawau yang pekat~)
"Ndak mak, tetinggal sudah..."
Kataku berbaur nada kesal~
"APA?!! Nak.. Ko kan.. Melampau ba ko sama mak......"
"Bukan ba mak, betul-betul ba ndak saya sangka-sangka lalu lintas sesak......"
"Mak sudah masak makanan kegemaranmu neyh! Kueh-kueh kegemaranmu neyh! Banyak untuk kau! Siapa mau kasi habis neyh......????"
Kata-kata makku dengan nada tangisannya seakan-akan jarum yang sangat halus menusuk dalam ke jantungku~
Tanpa ku sedari, masa tuh, air mata aku mengalir dengan derasnya~
Tak pernah dalam sejarah hidupku aku menangis teresak-esak seteruk itu~
"Mak, maaf yaa.. Kita jumpa tahun depan jak la yaa..."
"Nak, melampau ba ko sama mak, sudah la tahun lalu ko ndak balik...."
Kemudian, aku menutup telefon dan mengesat air mata yang deras mengalir~
Sungguh, hampir sejam air mata itu tak henti mengalir~

Kemudian, ayahku menelefonku dan hanya berkata dua ayat~
"tetinggal?"
"macam mana boleh?"
Dan terus menutup telefon~
Tak pernah dalam sejarah hidupku beliau meletak telefon dengan tiba-tiba~
Aku dengan automatiknya menangis lagi~
Ntah la kenapa~
Memang sangat menusuk~
Adikku, abangku dan kakakku semua sibuk menelefonku~

"Ko stay situ! Bapa belikan kau tiket baru!"
Ah, alangkah gembiranya aku ketika itu~
"Tapi, FLIGHT seterusnya, besok pukul 9.30 pagi!"
"FLIGHT malam ndak da, petang tadi dah berlepas!"
Kata-kata kakakku memberi cahaya seakan-akan pelita menerangi kesuraman dan kegelapan hidupku dan emosiku di kala itu~
FLIGHT yang terlepas kul 3.30PM~
"Esok pagi? Kul 7.30 pagi? Ah, lantak lah! Yang penting balik!"
Aku mengambil keputusan untuk STAY kat situ sampai esok pagi~
Macam-macam karenah manusia aku saksikan~
Memang sangat bosan time tuh~
Kena lagi no-WIRELESS!
Menyesal plak rasanya TERMINATE broadband aku!
Duduk lepak makan tengok gelagat manusia dari dalam dan luar negara je la jawabnya~

Bukak lappy tengok naruto pun ada jugak~
Jalan pusing2 sana sini pun ada jugak~
Kene POW oleh minah salleh pun ada jugak~
Memang sangat kesal time tuh~

Di pendek-pendekkan lagi cerita, Sampailah waktunya untuk berlepas~
Masa berbaris untuk CHECK IN, aku terjumpa SENIORku masa sekolah menengah~
Kami borak-borak pengalaman kami di perantauan~
Dan time tuh selamat lah berlepas~
Sampai di Lapangan Terbang Tawau, adikku dengan happnya menyambutku~
Dia mengambilku dan merahsiakan kedatanganku dari ibuku~
Konon-konon nak buat SUPRISE la tuh!
Sampai di rumah, aku memeluk dan mencium ibuku!
Kelihatan air mata membasahi pipinya~
Matanya yang bengkak menangis semalaman keranaku~
"Mak, maafkan aku mak.. Langsung tak terniat nak membuat mak bersedih apatah lagi menjatuhkan air mata.. Maafkan aku mak.."
Bisik hatiku sambil cuba merahsiakan kesedihan yang ku alami~
Ayahku pulang~
"Sudah sampai?"
Tanya Ayah kepada ibuku~
"Sudah, baru jak tadik.."
Ayahku memandangku sambil tersenyum~
Aku menyalam dan mencium tangan nya~
Memang sangat erat aku memegang tangan ayah ketika itu~
Aku ingin mengatakan aku betul-betul menyesal dan meminta maaf walaupun bukan 100% kesalahan patut diletak di bahuku~
"Terima kasih Ayah! Terima Kasih Mak! Terima kasih Adik, Abang dan Akak semua!"
Sesungguhnya, aku sangat bertuah memiliki keluarga seperti kamu!!
Aku sangat sayang dan chenta kamu semua!!!!!!!!

*****************
PENGAJARAN!!
1.Jangan lambat-lambat betolak dari rumah musim pada musim perayaan, walaupun masa tuh saya yakin saya betolak awal~ 
Sebab, kita tak tahu apa jenis kesesakan dan aral melintang yang menunggu kita di sepanjang perjalanan~
2.Sayangi family anda terutama PARENTS dan hargai semua yang mereka lakukan untuk anda~
 Elakkan membuat dosa dan maksiat dan banyak-banyakkanlah berdoa untuk mereka~
3.Study sungguh-sungguh dan jangan buat benda lain di perantauan! 
4.Even kita sebangsa, aku masih tak suka dengan segolongan orang melayu yang BAJET!!! sombong~
Adakah anda bangga dan layakkah anda menyombong setelah mendapat tempat sebagai ahli perunding pelanggan di AIR ASIA???
HELLO! GO TO HELL LA!!!
Sometimes, aku lagi senang dengan bangsa Cina dan India~
5.Jangan jatuhkan air mata ibu anda macam yang saya buat~ Adeyh, derhakanya saya rasa~ Memang banyak-banyak mohon keampunan daripada Allah dan Ibu saya~
6.Walaupun kengkadang ayah bersikap dingin dan tak ambil peduli, mereka sebenarnya sangat mengambil berat tentang anda dan sangat menyayangi anda!
7.Mungkin kita selalu gaduh dengan adik beradik kita, namun di suatu masa, kita akan sedar betapa mereka menyayangi kita dan kita dpat lihat bagaimana usaha mereka untuk membantu kita~

SO, SAYANGILAH FAMILY ANDA!!!!!

RALAT!!!
PERHATIAN UNTUK PERANTAU YANG MAYBE DAH NAK TERLEPAS FLIGHT, JIKA MUATAN ANDA DAH TAK BLEH MASUK KARGO, JIKA TIKET ANDA BUKAN TIKET PROMOSI, BAIK ANDA TAK PAYAH CHECK IN SEKIRANYA SUDAH PASTI ANDA SUDAH TERLEWAT~
INSYAALLAH, TIKET TUH BLEH REDEEM!!

TAK MACAM KES SAYA~
SI KEPARAT OPERATOR &*$% TUH SEPATUTNYA DAH TAU CUSTOMER TERLEWAT, JANGAN LAH BAGI CHECK IN! EXPLAIN LAH BAIK-BAIK!
INI, BUAT MUKA TAK TAU~
BARU SAYA SEDARI, BUDI BAHASA BUDAYA KITA ANGAN-ANGAN KOSONG JE!
SAYA AKUI, SAYA PUN TAK SOPAN SANGAT~
TAPI, PANDAI-PANDAI LA CONTROL KALO DEPAN CUSTOMER~
KENA-KENA LAGI MUSIM PERAYAAN, BAGILAH SENYUMAN!
SAYA TAHU KAMU PENAT~
TAPI, KAMU JE PENAT? KAMU JE KERJA? ORANG LAIN TAK KERJA?
LOLX!!
BAGI PENDAPAT SAYA, MAKHLUK-MAKHLUK SEPERTI MEREKA TUH LA YANG PATUT PERBANYAKKAN BUDI BAHASA SEBAB MEREKA KERJA BAHAGIAN SERVIS PELANGGAN~
INI TAK, PERANGAI MACAM HARAM!
AH, DAH LA~ BUAT SAYA PEGAAAAAALLLLL!!

Photobucket