puisi indah untuk ibu dan ayah

asslamualaikum w.b.t!
selak3 diari lama, saya terjumpa sesuatu~
puisi pertama yang saya ciptakan untuk kedua orang tua saya~
semasa saya di bangku sekolah dulu~
(maksud selak3 diari, diari dalam otak~ hehehe!)


~puisi indah untuk ibu dan ayah~

oh, ibu!
masih teringat lagi bebelanmu~
ketika kau memarahiku~
memukulku dan mencubitku, disebabkan kenakalanku~
sungguh! kau lah guru pertamaku~
mengajarku untuk bersopan santun~
mengajarku untuk menjadi lebih baik~
dan mengajarku menjadi manusia yang berakhlak~

dan sungguh aku membencimu ketika itu~
namun, semua disebabkan kesilapanku~
kenakalanku, kerasnya kepalaku, dapat kau betulkan~
dan menjadikan aku manusia pada hari ini~
aku rindukan bebelanmu, ibu~
aku rindukan cubitanmu~

ayah!
dapatku lihat setitik peluhmu jatuh~
ketika kau pulang setelah penat bekerja~
kulitmu menjadi gelap~
menggagahi keterikan mentari~
demi mencari sesuap nasi untuk keluarga yang kau cintai~

masihku ingat lagi ayah~
kau lah guru keduaku~
mengajarku bahasa inggeris dan mengajarku melukis~
juga mengajarku erti hidup~

"yellow, red, purple~
apa itu ayah?"
dengan selamba kau menjawab soalan dan membelaiku~
memintaku belajar bersungguh-sungguh~
untuk diriku~
dan tidak pernah sedikit pun mengharapkan duitku setelah aku berjaya kelak~

ibuku, ayahku~
setiap malam aku merindui kamu~
melihat bintang dan bulan, bagai melihat kamu~
"adinda, sediakan air untuk kekanda~"
""baik kekanda~"
itu ungkapan manja yang seringku dengar dari kamu berdua~
tersenyum kawan-kawanku mendengarnya~
betapa romantiknya kamu berdua~

kesusahan dan kepayahan hidup~
kamu hadiahkan dengan senyuman~
bagaikan menyelesaikan semua masalah yang datang~
dan mendamaikan hati anak-anakmu~

kamu, adalah permataku yang tidak dapat dinilai dengan wang ringgit~
kamulah hartaku~
kamulah hidupku~
dan kamulah nyawaku~

andaiku sudah berjaya kelak~
kamu berdua tidak perlu bersusah payah lagi mencari nafkah~
duduklah di rumah~
menikmati secawan kopi~
dan anggaplah kamu berdua umpama pasangan yang baru berkenalan~
bagaikan hidup kamu ketika bercinta dahulu~
itu janji anak-anakmu~

dan tidak perlu memikirkan anak-anakmu~
kerana kami semua akan menjaga kamu~
sepertimana kamu menjaga kami~
bagai menatang minyak yang penuh~

ibuku, ayahku~
harapanku~
agar kau dapat melihat kejayaanku kelak~
dan yang paling ku harapkan~
jangan lah kamu pergi sebelum aku.....!



p/s : hm~ terlalu banyak yang ibu dan ayah kita korbankan demi kita anak-anaknya~ so, kenapa masih ada mereka yang sanggup menghantar mereka di rumah orang2 tua? (tepuk dada, tanya selera~)

mengapa ada juga yang sanggup melihat mereka hidup susah? mengapa keluarga "baru" mu yang kau jaga sepenuhnya?

mengapa isteri kini yang menjadi harta yang lebih bernilai daripada kedua orang tuamu?

mengapa, mengapa, dan mengapa? tidakkah kau ingat kasih sayang mereka kepadamu? lupakah sudah kamu pada pengorbanan mereka? dan pernah sekali kau katakan, "sekiranya aku berjaya kelak, kamu akan hidup senang~" manakah semua kata-katamu itu??

ada di antara kita yang merasakan sepertiku~ dan bagi mereka2 yang merasakan sepertiku, mesti merasa, hidup senang tanpa ayah dan ibu, bagaikan hidup tanpa cahaya~

Photobucket